GRANDLAND X HYBRID4

Helemaal opgeladen: Opel Grandland X plug-in hybride met vierwielaandrijving

  • 300 pk en vierwielaandrijving: nieuwe Grandland X Hybrid4-versie bovenaan Opels SUV-familie
  • Vier rijmodi: volledig elektrisch, hybride, 4×4 of sportmodus
  • Praktisch: lithium-ionbatterij volledig opgeladen in 1 uur 50 minuten
  • Efficiënt: regeneratief remmen zet vertraging om in elektrische energie
  • Opel gaat elektrisch: tegen 2024 een elektrische versie voor alle modellen

Opel gaat elektrisch! De Duitse autoproducent zet de invoering van dit cruciale onderdeel van het strategische PACE!-plan verder met de nieuwe 4×4 plug-in hybride versie (PHEV) van de Grandland X. De elegante Grandland X Hybrid4 met optionele zwarte motorkap voert het SUV-aanbod van Opel aan, dat ook de Crossland X en Mokka X omvat.  De eerste plug‑in hybride van Opel, waarvan de verkoop over enkele weken van start gaat en de eerste leveringen tegen begin 2020 worden verwacht, draagt bij tot de elektrificatie van het volledige aanbod. Een volgende stap binnen dit proces is de introductie van een volledig elektrische batterijversie van de nieuwe Opel Corsa, die nog dit jaar op de markt komt.

De benzinemotor zal voornamelijk worden ingezet bij matige tot hoge snelheden, terwijl de kortstondige lagere snelheden voor rekening van het elektrische deel van de aandrijflijn zijn. De Opel Grandland X Hybrid4 kan tot 50 kilometer zuiver elektrisch rijden in de WLTP1-rijcylus (60 km volgens NEDC).

De Grandland X Hybrid4 zal vier rijmodi hebben, namelijk elektrisch, hybride, 4×4 en sport.

Niet alleen toont de Grandland X Hybrid4 aan hoe Opel innovatie democratiseert met de nieuwste aandrijvingssystemen, hij laat er ook geen twijfel over bestaan dat Opel oog heeft voor de behoeften van de klant. Het stopcontact om de batterij op te laden via de boord­lader van 3,3 kW (een optionele versie van 6,6 kW is ook beschikbaar) zit bijvoorbeeld handig aan de andere kant van deze met de tankklep, terwijl de batterij onder de achter­zetels geplaatst is om zoveel mogelijk ruimte te laten in het interieur en de koffer.

Aangezien elektriciteit goedkoper is dan benzine, kunnen bestuurders geld besparen wanneer ze regelmatig de batterij opladen in plaats van te tanken. Afhankelijk van de lokale prijzen en de afgelegde afstanden kan dit de energierekening fors doen dalen.

De laadtijd hangt af van de gebruikte lader. Met een wandlader van 7,4 kW bijvoorbeeld, is de batterij in ongeveer 1 uur en 50 minuten volledig opgeladen.

‘One Pedal Driving’: vertragen met het gaspedaal

Om de efficiëntie nog meer op te drijven, heeft de Grandland X Hybrid4 een regeneratief remsysteem om de energie te recupereren die vrijkomt bij het remmen of vertragen. Bij een conventioneel remsysteem gaat de mechanische energie die vrijkomt door de wrijving in de remmen, verloren in de vorm van warmte. Door deze overtollige kinetische energie om te zetten in elektriciteit en ofwel onmiddellijk te verbruiken ofwel op te slaan in de batterij, kan het zuiver elektrische bereik van de Grandland X Hybrid4 met gemiddeld 10 procent worden verlengd.

De bestuurder kan zelfs overschakelen op ‘regeneratie op verzoek’ om zoveel mogelijk energie te recupereren. Het trekkoppel van de elektromotor is zo hoog dat het niet nodig is om het rempedaal in te drukken om tot volledige stilstand te komen in normaal verkeer. Zo kan de Grandland X Hybrid4 veilig worden bestuurd via het gaspedaal (één-pedaal-rijden).

 

[1] De vermelde gegevens over verbruik en CO2-emissie zijn voorlopig en werden bepaald volgens de WLTP-testprocedure (verordening (EG) 715/2007, verordening (EU) 2017/1151). De EG-typegoedkeuring en het gelijkvormigheidsattest zijn nog niet beschikbaar. De voorlopige waarden kunnen verschillen van de definitieve officiële typegoedkeuringsgegevens.

[2] De vermelde gegevens over verbruik en CO2-emissie zijn voorlopig en werden bepaald volgens de WLTP-testprocedure. De relevante waarden werden omgezet in NEDC-waarden, om vergelijkingen met andere voertuigen mogelijk te maken, in overeenstemming met verordeningen (EG) 715/2007, (EU) 2017/1153 en (EU) 2017/1151. De EG-typegoedkeuring en het gelijkvormigheidsattest zijn nog niet beschikbaar. De voorlopige waarden kunnen verschillen van de definitieve officiële typegoedkeuringsgegevens.

bron opel media be

schrijf u in voor de nieuwsbrief

blijf op de hoogte van onze acties

Maak een afspraak