Het moest er ooit eens van komen … U bent er met uw gedachten niet bij en tankt de verkeerde brandstof. Wat nu? Er flitsen plotseling allerlei vragen door uw hoofd. Is dat slecht voor de motor? Is diesel tanken in plaats van benzine of omgekeerd écht een probleem? Zou u nog kunnen vertrekken om bij de volgende garage te stoppen? Of belt u beter meteen een pechverhelper? HELP!
U bent heus niet de enige die al eens de foute brandstof tankt. Het vaakst gebeurt dit met mensen die van wagen veranderen. En om het allemaal nog moeilijker te maken, is de kleur van het tankpistool niet in elk tankstation dezelfde. Ook tanken in het buitenland kan voor heel wat verwarring zorgen. Onze benzine heet in Spanje bijvoorbeeld ‘gasolina’ terwijl ‘gasoil’ of ‘gazole’ (in het Frans) overeenkomt met onze diesel. U zou voor minder in de war zijn!
Maar goed, één moment van onoplettendheid en het is te laat. Het kwaad is geschied. Hoe reageert u dus het best wanneer zoiets gebeurt?
SITUATIE 1:
U merkt uw fout op tijdens het tanken.
Oef: u hebt nog alles onder controle. Omdat u nog niet weggereden bent, heeft de brandstof nog niet de tijd gehad om de motor te beschadigen.
1. Start IN GEEN GEVAL de motor. Neen, ook niet voor maar 50 meter.
2. Zet de wagen in neutraal, duw hem naar de kant om de ruimte aan de pomp vrij te maken en trek de handrem op.
3. Is er een pompbediende aanwezig? Vraag hem dan of hij het nodige materiaal heeft om de wagen ter plaatse leeg te pompen. Sommige tankstations hebben dat materiaal immers voorhanden.
4. Kan de pompbediende u niet helpen? Bel dan naar Quality Assistance op het nummer
+32 (2) 773 61 86 of bel een pechverhelper als u deze dekking niet heeft.
SITUATIE 2:
U merkt uw fout pas op wanneer u net weer aan het rijden bent.
Oeps … dat is al wat vervelender. Maar misschien is nog niet alles verloren.
1. Ga zo snel mogelijk aan de kant staan, schakel de motor uit en haal de sleutel uit het contact.
2. Probeer niets zelf te doen en bel meteen naar Quality Assistance op het nummer
+32 (2) 773 61 86. Of neem contact op met een pechverhelper als u deze dekking niet heeft genomen.
SITUATIE 3:
U beseft niet dat u de foute brandstof heeft getankt.
U heeft intussen al 1 of 2 kilometer gereden en plots begint uw wagen te haperen. Uw motor reageert vreemd en stopt dan plots. Dat is geen goed teken.
1. Zet uw waarschuwingslichten aan en probeer uw wagen aan de kant tot stilstand te brengen op een veilige plek.
2. Probeer de motor in geen geval opnieuw te starten!
3. Schakel de motor uit, haal de sleutel uit het contact en breng uzelf in veiligheid. Trek indien nodig uw fluohesje aan en plaats uw gevarendriehoek.
Nu wordt het bittere ernst. Bel onmiddellijk Quality Assistance op het nummer
+32 (2) 773 61 86. (of een andere pechverhelper als u niet heeft gekozen voor Quality Assistance). Hoogstwaarschijnlijk zal uw wagen naar de garage worden gesleept. Daar zal hij volledig worden leeggepompt en wordt de schade nagekeken … En dat zou weleens een dure grap kunnen worden.
Opgelet: explosieve combinatie!
Een mix van benzine en diesel is zeer licht ontvlambaar. Hier moet zeer voorzichtig mee worden omgesprongen. Speel dus niet met vuur en probeer de tank niet zelf leeg te pompen. Het is verstandiger om de hulp van een professional in te roepen.
Benzine in een dieselmotor, is dat een drama?
Van alle scenario’s is dat het ergste. Waarom? Omdat benzine ontvet en diesel een smeermiddel is. Kortom, ze doen precies het tegenovergestelde. Resultaat: de benzine ondermijnt het smeerwerk van de diesel door de beschermende vette laag van het motorinjectiesysteem te vernietigen. Uw arme motor zal dus verstikken en beginnen ‘kuchen’. U hoort dan wat geratel onder de motorkap en krijgt autopech. En heel eerlijk? Dat is echt geen goed nieuws. Als het systeem sterk beschadigd is, kan dat fataal zijn voor de motor.
Het goede nieuws is dat het resultaat niet in alle gevallen zo negatief is. Hebt u uw flater opgemerkt tijdens uw tankbeurt? Dan bent u misschien wel gered! Maar dat geldt enkel wanneer u maar enkele druppeltjes benzine (max. 3 tot 10%, afhankelijk van de motor) in uw tank heeft gedaan. Vult u dan uw tank verder met diesel, dan zal de benzine oplossen. Deze oplossing is natuurlijk niet zonder gevaar, want hoe weet u zeker of u weinig of veel benzine hebt getankt? Ons advies: neem geen enkel risico en laat uw tank altijd ledigen, dat is de veiligste keuze .
En wat met diesel in een benzinemotor?
Gelukkig is dat bijna niet meer mogelijk. Nieuwere wagens die op loodvrije benzine rijden, hebben immers een tankgat met een kleinere diameter dan die van het tankpistool. Oudere (niet-gekatalyseerde) wagens moet u ook laten leegpompen als u meer dan 10% diesel hebt getankt. Onder die grens zal de wagen beginnen roken en haperen, maar zal hij wel weer normaal werken. Op voorwaarde dat u niet aan de motor blijft trekken en u regelmatig benzine bijvult om de hoeveelheid diesel in de tank te verlagen. Daarbij neemt u natuurlijk wel een risico, zeker omdat het een impact kan hebben op het rendement van de motor. Twijfelt u? Laat de tank dan leegpompen voor u de wagen opnieuw start.
Tot slot: de juiste reflex wanneer u zich van brandstof hebt vergist
1. Start de motor niet als u nog aan de pomp bent.
2. Bent u al vertrokken? Zet uw wagen dan meteen aan de kant en schakel de motor uit.
3. Bel naar Quality Assistance om uw tank te laten leegpompen.
4. Is er geen andere schade? Tank uw wagen dan opnieuw vol … maar met de juiste brandstof deze keer!
bron ethias, Op de weg – 26/09/2018
Image(s) licensed by Ingram Image